Herfstvakantie!

De vakantie is helaas alweer bijna voorbij, maar ik heb er volop van genoten! Iedere herfstvakantie zijn er altijd de Visserijdagen in Workum, een week lang oude scheepjes die op de oude manier gaan vissen op het IJsselmeer. Mijn lief deed mee, en natuurlijk was ik er ook veel te vinden. Dit is het scheepje, een Staverse Jol, waar hij op vist. Het bootje is gebouwd in 1901, al een oudje. Er waren ongeveer zo’n 30 vissersschepen en nog een lading schepen die meededen aan de Beurtveer naar Amsterdam of de Strontrace naar Warmond. Het is allemaal wat moeilijk uit te leggen, maar kijk even op de site, dan krijg je vast een duidelijker beeld.

Afgelopen dinsdag ben ik een nachtje op de boot gebleven om de volgende ochtend om 8 uur al uit te varen en de netten op te halen. Ik mocht aan het roer, en wat is dat mooi zo op de vroege ochtend. Na 40 minuten hadden we alle netten binnen en zetten we koers naar de haven waar we de netten zouden legen en waar de vis geveild zou worden. En ik deed met alles mee, ik heb zelf vis uit het net gehaald. En dat is allemaal gefilmd ook, haha. Omrop Fryslân kwam langs en morgen komt er een programma op tv.

Zometeen zal ik er weer even heen, gewoon omdat het zo gezellig is op dat scheepje met veel vissers met sterke verhalen. Morgen moet ik de hele dag weer werken en dan ’s avonds naar mijn lief. Gewoon omdat het kan.

Ik wens jullie ook nog een fijne avond, en een fijn weekend alvast!

One thought on “Herfstvakantie!

Reactie? Leuk!

