Sailing away

As promised: ik zou vertellen over onze vakantie. Het is alweer 3 weken geleden dat we vertrokken. Helaas heb ik nog niet veel foto’s aangezien de camera bij mijn lief is, maar toch heb ik deze twee mooie plaatjes al gekregen. Deze foto’s zijn gemaakt door mijn schoonouders, we hebben hen ontmoet in de vakantie en voeren tegelijk weer weg.

Maar ik zal bij het begin beginnen: ik ben dus op zeilvakantie geweest met mijn lief. Hij heeft een Pen Duick 600, een Frans zeilbootje van 6 meter waar je ook in kan slapen. Op zondagavond was mijn lief al vanaf zijn huis naar mijn huis gevaren, een tochtje van zo’n 4 uur. Maandagmiddag zijn we vanaf mijn huis vertrokken, eerst door het kanaal met de motor naar Makkum toe. Daar gingen we door de sluis, blijft spannend. Er lagen nog een grote kruiser, zo’n ‘strijkijzer’, en een klein sloepje voor ons in de sluis, en toen die er uit gingen knalde de kruiser tegen dat sloepje aan. Wat klonk dat verschrikkelijk! Gelukkig ging er bij ons niets verkeerd.

Vervolgens gingen wij nog een stukje met de motor en zodra we uit het kanaal en echt op het IJsselmeer waren konden we de zeilen hijsen. En wat ging het heerlijk, met een rustige gangetje gingen we het IJsselmeer over. We probeerden het nog even met een ander zeil, maar helaas werkte dat niet echt. Toen het een uur of 8 begon te worden begonnen we eens op de kaart te kijken en zagen we dat een kleine vluchthaven, Oude Zeug genaamd, het dichtste bij was. Daar ging de reis heen dus. Het was nog even zoeken, maar rond een half 10 lagen wij vast in de ‘haven’. Het was niet veel, eigenlijk maar één kade met wat autobanden er tegenaan, ach, voor een nachtje was het goed.

De eerste nacht sliep ik nog niet zo goed, het was koud in de boot en het slaapt toch altijd weer minder goed zo’n eerste keer weer. De volgende dag zijn we rond 12 uur weer weg gevaren, op naar Enkhuizen. Het IJsselmeer was mistig en het waaide niet veel, maar wat zag het er prachtig uit. In het begin hadden we nog wat snelheid, maar al snel werd dat minder en kwamen er allerlei muggen naar ons toe. Dat heb je met weinig wind. Op een gegeven moment was de boot bijna zwart, en wij ook. En dat allemaal van de muggen, echt verschrikkelijk. Het waren van die hele kleintjes, wat kunnen die kriebelen zeg! Toen we Enkhuizen in zicht hadden besloten we de motor maar aan te zetten, nu gingen wij sneller en hadden we minder last van de muggen. Ik aan het roer en mijn lief ging het dek en de zeilen proberen schoon te maken, maar die dingen willen er niet zo snel af.

In Enkhuizen lag het al aardig vol, maar er waren nog een aantal kleine gaatjes over. Gelukkig waren wij maar 6 meter, dan pas je er vaak wel tussen. We hadden dus geluk en lagen aan de kade. Toen op zoek naar een supermarkt en koken op onze spiritusbrander. We hebben heerlijk gegeten en nog lekker in de kuip gezeten met een boek en een biertje. De volgende dag waaide het bijna niet, dus besloten we om naar het Zuiderzee Museum te gaan. We hebben daar heerlijk rond gelopen, ik was er nooit geweest maar het is een echte aanrader. Het was grappig dat er mensen aan het netten breien waren, ik kan dat namelijk ook. Die avond weer lekker gegeten en kwam er nog een vriend van ons langs. Hij vaart mee op een charterschip, een klipper van 28 meter uit 1911, (leuk zomerbaantje!) en ze waren ook in Enkhuizen.

1075599_491026997646343_1720769747_o nDonderdagochtend waren we wat eerder en iets voor 11 voeren we de haven uit, op naar de sluis die ons naar het Markermeer ging brengen. We lagen net in de sluis toen onze vriend ook kwam met zijn klipper, zij gingen naar Hoorn. Dat leek ons ook wat, de wind stond er goed voor. Zij haalden ons eerst in op de motor maar dat duurde niet lang. Nu kan ik wel met allerlei zeiltechtnisch praat gaan komen, maar dan denk ik dat jullie afhaken. Het was in elk geval zo dat wij hen inhaalden! Echt heel gaaf, we gingen bijna 8 kilometer per uur! Onderweg hebben we nog een uurtje voor anker gelegen en toen zijn we Hoorn binnen gezeild. ’s Avonds hebben we eerst lekker zitten lezen met een biertje en daarna zijn we nog naar de klipper gegaan. We kwamen op het idee om naar een cafeetje te gaan, een andere kennis die ook op een klipper vaart was toevallig ook in Hoorn en ging met ons mee. Gezellig hoor, zo’n avondje.

Vlak voor het slapen gaan had mijn lief gezegd dat hij wel weg wilde varen als hij wakker werd. Moet je doen zei ik. En dat deed hij dus! Vrijdagochtend voer hij om half 7 ’s ochtends al weg, en ik lag nog lekker te slapen. Rond een uur of 8 werd ik wakker, we gingen overstag en daardoor kwam het schip de andere kant op scheef te liggen. Helaas werd ik toen wat misselijk, dat was raar wakker worden, ik had immers ook nog niet gegeten. Rond 11 uur waren we alweer door de sluis op het IJsselmeer en belde ik mijn schoonouders. Zij waren met hun zeilboot in Enkhuizen en het leek ons leuk om hen daar te ontmoeten. Het werd weer een gezellig dagje door Enkhuizen lopen met als afsluiter heerlijk uit eten met z’n allen.

Zaterdagochtend voeren we gezamenlijk weg, toen heeft mijn schoonvader deze mooie foto’s van ons gemaakt. De wind leek eerst verkeerd te staan voor ons, maar hij draaide iets en toen konden we heel goed naar Medemblik zeilen. Het was eerst nog wat frisjes maar naarmate we dichterbij kwamen werd het warmer. Toen we in de haven lagen gelijk omgekleed en in de korte broek. Weer boodschappen gedaan en wat door de stad gelopen en weer gelezen. Ik ben bezig in een Zweeds boek en het is zo spannend, ik schrijf er een review over als hij uit is!

1073258_491027517646291_1265370487_o nZondag wisten we eerst niet zo goed waar we heen zouden gaan, maar uiteindelijk zijn we terug gegaan naar Friesland. Het zeilen over het IJsselmeer heeft altijd wel iets, zeker als je naar de andere kant gaat. Er is dan een moment dat je bijna geen land ziet, gelukkig kwamen wij goed uit en zagen we de haven waar we heen wilden. De Friese kust is voor ons heel makkelijk te herkennen, we komen er zo vaak. Zo kwamen we uit in Hindeloopen. We hadden geen zin om te koken dus hebben we kibbeling en patat gehaald. ’s Avonds zijn mijn en zijn ouders even langs gekomen, wel zo gezellig.

Dinsdag besloten we om niet veel te doen, dus gooiden we een stukje de haven uit het anker uit en hebben we heerlijk gezwommen en gelezen. Die avond lagen we in Workum en op woensdag besloten we het IJsselmeer te verlaten en naar ‘binnen’ te gaan. We gingen naar de Fluesen, een meer in Friesland. Het was weer super warm en we gooiden het anker weer uit om te gaan zwemmen. Rond 5 uur gingen we op weg naar een dorpje aan het meer met een supermarktje en kochten we vlees voor op onze wegwerpbarbecue. Vervolgens voeren we naar een eiland waar je een nacht mag overnachten en zetten we daar de barbecue aan. Het was een prachtige avond en we hebben er van genoten. Ondertussen ben ik al een stuk opgeschoten met mijn boek, ik wil alleen maar verder!

Woensdag besloten we om even naar huis te varen en een nachtje thuis te slapen. Het waaide lekker en we konden nog even zeilen.We planden om 1 nachtje te blijven maar helaas werd dit het einde van onze vakantie. Er was (bijna) geen wind voorspelt voor de komende dagen en we hadden een klein mankement aan het roer. Vervolgens alle spullen weer uit de boot halen en schoonmaken, het hoort er bij. Gelukkig hebben we de dagen daarna nog wel leuke dingen gedaan, maar wat heb ik genoten van het zeilen. Het was echt super leuk om zo eens op vakantie te gaan!

Wat een verhaal is het geworden, ik weet niet of ik ooit eerder zo’n verhaal heb gepost, maar het is wel eens leuk voor de verandering. Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd naar jullie verhalen over de vakantie. Waar ben jij geweest en wat heb je meegemaakt?

Liefs, Swaen

4 thoughts on “Sailing away

  1. super leuk! Ik wou dat ik kon zeilen!

    Maar helaas… Ik ben er toch 90% zeker van dat ik zou verdrinken. 😛

    Ik ben tijdens de vakantie nergens ‘speciaal’ naartoe geweest maar ik heb me al heerlijk geamuseerd met vrienden. ^^

  2. Ik vond het echt zo ontzettend leuk om te lezen! Het staat op mijn lijstje om een week te zeilen met mijn lief. Maar uhm, hij kan zeilen en ik niet haha. Ik probeer het af en toe maar heb er echt geen talent voor… En toch… Lijkt me zo tof om te doen! Nogmaals: super om te lezen 🙂

Reactie? Leuk!

