Folk and proud

De een vindt het kattengejank, de nader vind het erg mooi: vioolmuziek. Ik ben er gek op, vooral op de folkmuziek die ermee gemaakt wordt. Ik speel viool (al zou ik het veel meer moeten doen) en als ik weer nieuwe folkliederen hoor ga ik zo lang oefenen totdat ik hem mee kan spelen, gewoon zonder bladmuziek. Omdat ik er zo gek op ben heb ik voor jullie een aantal artiesten op een rijtje gezet die echt de meest prachtige folkmuziek maken.
fiddlesThe Nordic Fiddlers Bloc

Een groep van drie jonge jongens uit Zweden, Noorwegen en de Shetland Eilanden die zo vrolijk spelen dat ik er altijd spontaan blij van wordt. Scandinavië, de Britse eilanden en Ierland hebben een hele grote viooltraditie en er wordt nog heel veel folk gespeeld met groepen, ik heb het ook mogen doen toen ik in Zweden woonde: fantastisch. Hieronder één van mijn favorieten, de clip is ook erg mooi. En dat vingerwerk!

Ranarim

Een groep die veel langer bestaat maar op het moment een pauze heeft. Ze spelen op allerlei instrumenten, ook een nyckelharpa. Dit is een Zweeds instrument met snaren en knoppen en een strijkstok. Google als je er meer over wilt weten. We hebben thuis een CD van Ranarim, en deze zet ik nog vaak op, ook al is hij al meer dan 10 jaar oud.

Kraja

Deze 4 dames uit Zweden zingen alles a capella (zonder instrumenten) en dat geeft echt de meest mooie liederen. Helaas staat er erg weinig op Youtube, en datgene dat er staat is weer van mindere kwaliteit. Maar ik heb er eentje gevonden, een echt droomliedje voor in het voorjaar.

Gjällarhorn

Een hele fijne band uit Finland die helaas niet meer samen is. Maar er is nog genoeg muziek online te vinden. In dit nummer is trouwens ook een didgeridoo te horen, een instrument uit Australië, en wat past hij er goed tussen.

Väsen

En weer een groep uit Zweden: Väsen. Een groep van 4 mensen die vooral muziek maken geïnspireerd op de oude melodieën van hun eigen streek.

Hier laat ik het eerst even bij, maar als jullie nog meer willen heb ik een hele lijst op Spotify staan. Ik vind het echt de perfecte muziek om mee te leren of gewoon om keihard bij te werken. De blogjes vliegen zo mijn vingers uit! Wat vinden jullie van dit soort muziek?

Liefs, Swaen

Klik voor de link naar de foto.

6 thoughts on “Folk and proud

  1. Heel erg fijne muziek! Wel knap dat je het zo na kan spelen. Zelf houd ik heel erg van piano muziek (vooral tijdens het studeren (wat ik nu eigenlijk moet doen..)) Enne, hoe lang woon je alweer in NL? Zweden lijkt me prachtig..

Reactie? Leuk!

